Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

Dinky Toys

Dinky toys landbouw Dinky toys auto Dinky toys bus

Dinky Toys: voor het kind in de vijftiger jaren een “speelgoeddroom”, voor de verzamelaar van nu een magische naam.

De herdruk van oude catalogi laat iedereen nog eens verbazen over het uitgebreide modellenpakket van de nu nog zo geliefde Dinky Toys. Alhoewel er verschillende prijslijsten voor verzamelaars worden uitgegeven, wordt de hedendaagse waarde bepaald door verschillende factoren: zeldzaamheid van het model, de staat waarin het verkeert en de uitvoering.

In 1901 vroeg een geniaal ontwerper van speelgoed – Frank Hornby – patent aan op het door hem ontworpen “Mechanics made easy”, het latere Meccano. Dit simpele idee van eenvoudig doorboorde metaalstrips waar men met enig schroefwerk heuse constructiemodellen van kon maken, groeide in 1930 uit tot de Meccanofabrieken in Liverpool, waar in het topjaar ongeveer 1100 werknemers werkten.

In 1915 werd de eerste blikken trein, ontworpen door Frank Hornby, in deze fabrieken vervaardigd. Bij een trein horen natuurlijk stations, seinen, enz, die al vlug onder de naam “Modelled Miniatures” gemaakt werden. Dit leidde weer tot de uitgave van een serie voertuigjes op dezelfde schaal als van de trein, die Kerstmis 1933 op de markt gebracht werden onder de naam “Meccano Miniatures”. Een jaar later werd de naam omgedoopt tot Dinky Toys.

De vooroorlogse autootjes waren allemaal fraaie staaltjes van matrijsgietwerk (in het Engels: “die-cast”). De metaallegering was in het begin echter zo zwak, dat veel modellen door een soort “tinpest” aangetast werden en uit elkaar vielen. Later werd deze techniek verfijnd en de legering sterk verbeterd. De modellen werden voorzien van een geklonken metalen bodemplaat met dikke assen en wieltjes voorzien van gladde bandjes. De latere modellen kregen steeds meer luxe: beweegbare portieren, plastic ruiten, een interieur en verende wielen met rubber bandjes.

De productie van Dinky Toys begon min of meer gelijk in Liverpool (Engeland) en Bobigny (Frankrijk).
Van elke nieuw uitgebrachte auto verscheen wel een Dinky. De personenauto’s, de vrachtwagens en de legervoertuigen zijn het meest bekend geworden, maar ook verkeersborden, vliegtuigen, boten en zelfs een complete poppenhuisinrichting behoorden tot de Dinky Toys collectie.
In 1940 schakelde het bedrijf over op oorlogsproductie, in 1946 werd de productie hervat met modellen van vóór de oorlog. De jaren 1946 tot 1964 waren een hoogtepunt in de geschiedenis van de Dinky Toys. Toen ging het bergafwaarts. Veel andere bedrijven namen de gietmodellen over, de concurrentie was groot. In 1978 ging Meccano Ltd. failliet. De rechten op de merknaam Dinky Toys gingen over naar het Franse bedrijf en zijn sindsdien vele malen van eigenaar verwisseld. Concurrent Matchbox Toys begon in 1987 met een nieuwe lijn van “Dinky”-modellen, maar voor de kenners waren dit natuurlijk niet de echte.